2014. május 29., csütörtök

Bécsi Bücherschrank, avagy mi van a szomszédoknál?

Május 11-12-én Bécsben jártam, így nem szalaszthattam el a kiváló alkalmat az ottani könyvszekrények meglátogatására. Előzetesen tájékozódtam az osztrák nyitott könyvszekrény hálózatának, az Offener Bücherschranknak weboldalán. Felfedezőutam végül csak félsikert aratott.

Térképpel a kezemben hétfő reggel (május 12.) útnak indultam, hogy megtaláljam az előre bejelölt helyeket, amik véletlenül nagyon közel voltak a szállásunkhoz. Az egyiket megtaláltam, a másikat viszont nem sikerült, csak bolyongtam eltévedve a szabályos utcák hálójában, hogy végül szégyenszemre feladjam a keresést.

Az Offener Bücherschrank oldala kiindulópontnak hasznos volt, bár a bejegyzések dátuma bizonytalanná tett: vajon még mindig ott van az a szekrény? Az mindenesetre követendő példa, hogy Bécs nyitott könyvszekrényeiről egy weboldalon átfogó ismereteket szerezhetünk, még ha a bejegyzések régiek, és az oldal felépítése is meglehetősen egyszerű. A beintegrált térkép és a képek elegendőek arra, hogy gyorsan tájékozódhasson a látogató a szekrényről és hollétéről, de ehhez még az is kellene, hogy friss helyzetjelentésekkel tegyék aktuálissá az oldalt. Amikor én nekiindultam a túrámnak, bízva az oldalban, innen kerestem ki, melyik szekrény hol van, majd a helyet saját hagyományos térképemen be is jelöltem.

Először bemutatnám azt a szekrényt, amivel sikerrel jártam. A térképen bejelöltem, hol található - nem is olyan messze a belvárostól.




A Brunnengasse egy sétálóutca, reggelente piactól nyüzsög. Korántsem az a békés, nyugodt, tiszta utca, mint amilyenre gondolnánk. Arra, hogy ott helyben valaki olvasgasson, nincs lehetőség. Én magam is kissé nehézkesen fértem oda a szekrényhez, ugyanis mellette az árusok pakolták ki portékájukat. Talán még én álltam az útjukban. De amint látható a képen, a szekrény igazán egyedi, modern, csalogató.

Ami a gyűjteményt illeti, a többi képen látszik, hogy bőven akad üres hely a polcokon. Mivel én nem tudok németül, így arról nem tudok beszámolni, milyen jellegű könyvek közül lehet válogatni. Mindenesetre amíg ott voltam, 2-3 arrajáró nézegette annak ellenére, hogy igen korán volt még (reggel 8 körül). 
Összességében maga a szekrény igazán tetszik - a könyvhiány ellenére is - viszont az utca, ahol elhelyezték, úgy érzem, nem megfelelő, nem elég barátságos.






Az igazán nagy szomorúságot nem az okozta, hogy a másik, közelben lévő szekrényt nem találtam meg. Mikor felszálltunk a buszra, hogy elhagyjuk Bécset, és kikanyarodott az egyik utcából egy kis terecskére, akkor kisebb fajta sokk ért. A téren egy nyitott könyvszekrény (vagy inkább szekrénycsoport) állt, én pedig a buszon ültem, és tehetetlenül néztem utána. 

Itthon, utólag felismertem az 
Offener Bücherschrank oldalán. A jellegzetes létesítmény így nézett ki, a képet a weboldalról vettem. 

Igazán különleges ez is, nekem tetszik a dizájnja. Budapesten is lehetnének ilyen formailag gondosan megtervezett szekrények! :)

Sajnálom, hogy nem tudtam személyesen is megcsodálni, csak a busz ablakából. És azt is, hogy (részben futólag) csak ezt a két szekrényt láthattam. Valójában még más képviselőket is rejtenek Bécs szép utcái.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése